Casita de Belen - Reisverslag uit Cali, Colombia van Bert & Nicole Gils - WaarBenJij.nu Casita de Belen - Reisverslag uit Cali, Colombia van Bert & Nicole Gils - WaarBenJij.nu

Casita de Belen

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert & Nicole

06 September 2008 | Colombia, Cali

Hallo luitjes,

Alvorens we weer een berichtje plaatsen over onze belevenissen van afgelopen twee dagen willen we allereerst beide families hele prettige familiedagen toewensen.

Na gisteren een rustig dagje te hebben ingelast en niets te hebben gedaan, behalve wat wandelen, hebben we vandaag maar eens weer actief uitgepakt. Magnolia kwam ons vanmorgen om 9:00 uur alweer ophalen om een bezoek te brengen aan het tehuis waar Juan de afgelopen twee jaar heeft gewoond. Het tehuis ligt in het Noord Oosten van Cali. Het tehuis had gevraagd of wij Juan mee wilden nemen. Dit zou volgens de mensen in het tehuis helemaal geen probleem zijn aangezien men uit de verhalen al had gehoord dat Juan heel goed aan ons gehecht begon te raken. Magnolia was echter een beetje bang geweest dat Juan in paniek zou raken zo bleek achteraf. Bij aankomst in het Casita de Belen (lees: het tehuis) werden we vriendelijk onthaald door een jonge man die gelijk naar Juan toeliep om hem te begroeten. Juan, een beetje onwennig, liep toch maar naar hem toe en liet hem in de armen nemen. Toen we het "schoolplein" opliepen hadden de begeleiders al snel in de gaten dat hun "verloren zoon" was gearriveerd want uit alle hoeken kwamen ze te voorschijn en breed glimlachend en roepend naar Juan. Je kon wel zien dat ze blij waren om hem weer te zien. Na hem met open armen te hebben ontvangen kwam ook al vrij snel zijn speelkameraadje van weleer te voorschijn en lagen de "heren" al vrij snel rollebollend over de bedden. Ook een iets ouder meisje liet zich zien die zich gedurende de tijd dat Juan in het tehuis had gezeten over hem had ontfermd. Dit was allemaal heel ontroerend om te zien. Terwijl wij een rondleiding kregen door het tehuis had Juan geen oog meer voor ons en was hij druk spelend met de kinderen op het plein. De ledikantjes en bedden in het tehuis stonden allemaal netjes in een rij in een grote zaal en men vertelde ons dat er momenteel 45 kinderen woonden die in aanmerking komen voor adoptie. Wat een werk betekent dit toch voor alle begeleiders. Het is intensief maar heel erg dankbaar en respectvol werk om kinderen te kunnen begeleiden naar een betere toekomst, zo lijkt ons. Het ledikantje van Juan was natuurlijk alweer vergeven aan een ander kindje. Tijdens een "schoolappel" bleek maar eens dat de discipline al vroeg wordt aangeleerd. Men moest zich netjes in rijen opstellen en versjes opdreunen. Daarna moest men netjes in rijen lopend naar hun klas gaan. Vervolgens ook nog even een deel van de lessen bekeken. Was allemaal erg indrukwekkend om te zien maar tevens vergelijkbaar met de klassen zoals we deze hadden gezien in o.a. Cambodja, Thailand en Brazilie. Na de rondleiding hoefden we helemaal niet naar Juan te zoeken want die had ons schijnbaar constant in de gaten gehouden want hij kwam breed glimlachend naar ons toe en vloog ons in de armen. Dit deed ons erg goed want dit betekent toch dat hij zich inderdaad goed aan ons aan het hechten is. Tot slot hebben we nog even een kopje koffie gedronken met het hoofd van het tehuis en hebben we al onze cadeaus gegeven, o.a. babykleertjes, knuffels, pennen, schriften, etc.
Echter van hun kant kwamen ze ook met een kadootje aanzetten; een gebrande cd met daarop foto's van Juan en zijn vriendjes van het tehuis! helemaal super voor hem voor later! Toen we weggingen was Juan ook helemaal niet emotioneel. Hij was superblij dat hij weer met ons meemocht.

Op de terugweg richting het hotel reed Magnolia ons nog even naar Down Town om ons het zwaar gehavende gebouw van het paleis van justitie te laten zien. Althans dat was de bedoeling. In Down Town stond alles vast. We hebben denk ik wel drie kwartier over 2 kilometer gedaan. Bleek dat op dat moment de minister president ook aanwezig was in Down Town. Vandaar al die zwaar gewapende en bepantserde militairen. Het paleis moest dus maar even wachten op een volgende keer. Toen we eindelijk uit de files waren zijn we naar het beeld van Sebastian Belalcazar gereden. Deze spaanse man zou op 25 juli 1536 Cali hebben gesticht.

Uiteindelijk waren we rond lunchtijd weer in het hotel en hadden we behoorlijk wat trek. Dus zijn we maar gelijk aangeschoven. Wat bleek, er werd ons heerlijke mosselen, garnalen en inktvis voorgeschoteld, gatverdamme. We hebben toch maar een paar hapjes genomen als blijk van onze goede wil maar toen hield het toch echt op.

S'middags werden we om 15:30 uur opgehaald voor een city tour. Onze gids bracht ons allereerst naar het San Antonio park, het park der geliefden, van waaruit je een goed uitzicht op de stad hebt. Daarna doorgereden naar (wederom) het beeld van Sebastian Belalcazar. na te hebben verteld dat we dit al hadden gezien met Magnolia reed onze gids 'teleurgesteld' door naar het beeld Cristo Rey, een beeld van Jezus, vergelijkbaar met het beeld dat in Rio de Janeiro staat. Het beeld staat op de top van een hoge berg en kijkt uit over de hele stad Cali. Vanuit deze locatie had je inderdaad ronduit een fantastisch uitzicht op de stad. Na wat kiekjes en opnamen te hebben gemaakt zijn we teruggereden naar het hotel waar we om 17:00 uur aankwamen. Maar dit was nog niet genoeg voor Nicole want Nicole had gedurende de dag trek gekregen in wat lekkers. Dus wij te voet met Juan in de buggy weer op weg naar het winkelcentrum. Helaas voor haar waren er bijna geen lekkernijen te krijgen, normaal gesproken ben ik de snoepkont, maar ze wist nog wel een chocoladereep en wat kleine zakjes chips te krijgen. Juan had dit natuurlijk ook al vrij snel in de gaten en wou meedelen in het "feest" van Nicole. Voordat we gingen dineren hebben we over het avondeten nog wat grappen en grollen lopen maken dat het wel weer eens inktvis en mosselen konden zijn. We werden echter blij verrast want er werd patat geserveerd met een lekker stukje vlees. Juan wist met de patat natuurlijk ook wel raad. Nu is het inmiddels 23:30 uur. Nicole ligt alweer wat te doezelen ( nou, ben aan het wegzwijmelen met Leonardo Di Caprio hoor, haha! ) dus ik ga zelf nog maar even een pintje pakken. Heb dit bericht nu drie keer opnieuw moeten typen doordat telkens internet er uit vloog dus ik ben het nu wel zat.

De groeten vanuit Cali en we laten gauw weer iets van ons horen.

• 06 September 2008 - 07:13

Roy, Bea En Ilse:

Fijn te horen dat het jullie drieën goed gaat. En we zullen er vandaag een leuke dag van maken. Hopenlijk tot gauw.

• 06 September 2008 - 07:27

Jan En Annet:

Goedemorgen,

Echt fijn om te horen dat jullie je daar vermaken, wij hebben vandaag familie dag dus zullen aan jullie denken,
    Veel plezier en tot snel,
    We blijven jullie volgen,

Veel liefs van Jan En Annet

• 06 September 2008 - 07:47

Simone:

Eindelijk heb ik weer een computer thuis en kan ik jullie verhalen wat makkelijker volgen!
    Ik ben blij te horen dat het goed gaat met jullie!
    Maak er weer een moooie dag van samen!

Lieve knuffels van Simone

• 06 September 2008 - 09:34

Pa En Ma Van Gils:

Ben net thuis van de markt en snel even naar de computer om te kijken of er weer een berichtje is voor we naar de familiedag gaan. We zijn blij dat het met jullie zo goed gaat en dat Juan jullie toch al als zijn beschermers ziet. Geniet ervan zoveel als jullie kunnen
    dan genieten wij mee. We
    wensen jullie een heel prettig weekend toe en wachten de verdere berichten met spanning af. Groetjes en een dikke
    knuffel voor jullie alle
    drie.
    Pa en Ma.

• 06 September 2008 - 10:30

Iwan En Anneke:

Wij staan op het punt om weg tegaan naar de familiedag, het weer is hier erg wisselvallig, maar dat zal de pret niet drukken.Wij wensen jullie ook een leuke dag, en wij zullen er met z`n allen een(of twee,of drie) op jullie drinken.
    Verslag volgt nog......:)

Doei XXX

• 06 September 2008 - 10:43

Esther:

Hai luitjes,

Tjonge jonge, van jullie beide ontdek ik nu verborgen talenten. Kwebbelen was nooit een probleem, maar ook het auteur zijn gaat jullie goed af. WIe weet komt er zelfs nog eens een verfilming van dit reisverslag. Je maakt er genoeg voor mee en de hoofdrolspeler steelt nu al alle harten!

Dikke kus voor jullie alle drie en blijf schrijven!
    Esther, jaap en de meiden

• 06 September 2008 - 11:12

Jeannette:

De verhalen van jullie zijn heerlijk om vanuit hier mee te kunnen genieten. Het meeste plezier beleven we aan de filmpjes, het lachen van jullie . Super geweldig!!!
    Met Milo gaat het goed. Verwennen hem op onze eigen manier.... Lekker lang uitlaten, borstelen, pootjes laten geven en gezellie ff op de bank zitten. Pukkie heeft ook zijn stekkie gevonden lijkt het, hij ligt veel in het autostoeltje wat in de berging staat en laat zich echt verwennen.
    We zullen jullie berichten de komende weken volgen vanuit Thailand....
    Groeten Bert en Jeannette

• 06 September 2008 - 14:41

Jacco En Yvonne:

Lijkt me wel heel erg ontroerend jullie bezoek in het kindertehuis. Hartstikke fijn dat het bezoek daar zo goed afging met Juan... Jullie zijn nu echt zijn lieve papa en mama. Juan ziet er op de foto's ook erg relaxt uit... Liefs van ons en een extra dikke knuffel aan dat kleine boefje van jullie. J,J en Y

• 06 September 2008 - 18:29

Jolanda:

hoi
    We zijn blij voor jullie dat jullie het erg naar jullie zin hebben en leuk dat Juan toch nog mee is gegaan naar het kinder tehuis en dat jullie konden zijn dat zijn vriendjes zo leuk met hem gingen spelen.
    tot horens Mannes&Jolanda&Daphne

• 06 September 2008 - 18:55

Familie Elschot:

hallo alledrie!
    Volgend jaar zijn jullie erbij! Vandaag een leuke dag gehad in de Efteling. Net even jullie site bekeken en onder de indruk! Breng hem maar gauw mee hier naar toe!!
    Juan welkom in de familie!
    Liefs, familie Elschot

• 07 September 2008 - 13:39

Joke:

Heb de tijd genomen, weblog doorgestuurd naar mijn eigen, en alle foto's es goed bekeken. Wat een schatje en het lijkt net of hij altijd al bij jullie is geweest!
    Geweldig het verslag van Bert, bezoek kindertehuis en hoe hij jullie in de gaten hield, uiteraard erg bang dat het feest voorbij zou zijn. Wat een plezier zullen jullie aan dat ventje beleven!
    Moet jullie ook nog de groeten en veel geluk wensen van Henriette, zal de web doorsturen.
    Wens jullie nog erg veel plezier en zie wel wanneer de terugreis aanvangt.
    Liefs en dikke knuffel, Joke

• 07 September 2008 - 20:43

Edith :

Hoi Bert en Nicole,

Wat fijn om te lezen dat Juan al zo aan jullie gehecht is en wat een kindertjes nog in dat tehuis. Zie dat jullie genieten.

Groeten Edith(dochter Jan en Truus)

Ook groetjes van Jan en Truus.

• 10 September 2008 - 15:34

Annegret En Adri:

hallo familie van gils.
    ik ben jullie reportage aan het lezen en ik vind het prachtig.Ik ben niet zo geoefend met de pc, kwam er per ongeluk(ha,ha,ha) achter dit verhaal.Ik ben zo blij voor jullie dat het zo goed klikt met het jongetje.Na bekijken van alle foto's en videoopnames( waar ik dus veel van genoten heb) kan ik alleen maar zeggen, wat een schat van een jongen. Heel veel liefs Annegret en Adri