Wachten duurt lang... - Reisverslag uit Cali, Colombia van Bert & Nicole Gils - WaarBenJij.nu Wachten duurt lang... - Reisverslag uit Cali, Colombia van Bert & Nicole Gils - WaarBenJij.nu

Wachten duurt lang...

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Bert & Nicole

16 September 2008 | Colombia, Cali

Dag allemaal,

Hier weer even een berichtje vanuit een regenachtig Cali.
Sinds gisteren is het weer helaas omgeslagen. Denk dat we een beetje last hebben van de orkaan Ike die raast over Midden Amerika.
En wat doe je dan he met al die regen??? Shoppen, shoppen en nog maar eens shoppen!!! haha!
We hebben vooral een tik om veel schoenen te kopen. Dat is spotgoedkoop hier.
Met Juan gaat het inmiddels wel weer goed, afgezien van een enkel kuchje.
We hebben hem de afgelopen 2 dagen een aantal zetpillen gegeven. Meneer wilde dat in eerste instantie niet hebben, hij poepte het direct weer uit! Maar nadat hij doorhad dat het allemaal toch niet zo eng was, floepte hij er zo in. Wij hebben er wel hard om moeten lachen, was een mooi gezicht te zien dat de pil er weer uitkwam. Dan maar de hand erop blijven houden, net zolang dat de pil verdwenen was in het poepgaatje! haha!

Gisterochtend regende het, wat ons in de gelegenheid stelde om dan maar de taxi in te duiken en naar Cosmo Centro te gaan om flink in te slaan.
Bert en ik wilden beiden sportschoenen kopen. Bij de eerste de beste zaak naar binnen. Niemand spreekt natuurlijk Engels. Dan maar in je beste Spaans en gebarentaal duidelijk maken om welke schoenen het moet gaan en vragen naar de kosten. Probleem is dat er veelal geen prijzen opstaan. Ik had mooie Nike sneakers gezien, dus vragen wat die kosten. Het duurde even , maar uiteindelijk kwamen ze met een dollard prijs aanzetten, waarbij we beiden dachten dat dat nooit kon. Ze dachten natuurlijk: laten we die touristen maar even een poot uit draaien, haha! Nou, daar zijn we niet ingetrapt en zijn op zoek gegaan naar volgende sportzaak. Maar daar bleken er niet zoveel van te zijn. Oke, dan toch maar weer schoenen voor Juan gekocht. Die heeft inmiddels al 5 paar, waarvan een aantal op de groei.
Ook hebben Bert en ik zelf een paar sneakers gekocht bij de Bata, waar we inmiddels al vaste klant zijn. Alleen de kortingskaart ontbreekt nog! haha! Geld wisselen bleek hier ook weer een probleem te zijn, het meisje van de Bata moest eerst het hele winkelcentrum door om 10.000 pesos ( 4 euro ) te wisselen!
Met shoppen gaat de tijd heel snel, dus het was weer etenstijd.
In ons hotel aangekomen direct gelunched. Juan leert er elke dag wel een streek bij, heeft nu een beetje moeite om zijn eten op te eten. Hij helpt liever afruimen, samen met het personeel.
Na het eten hebben we Juan in zijn bedje gelegd , waar hij direct in slaap viel. Wij hebben ook maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt en een tukkie gedaan.
We hebben erg veel last van muggen in het hotel. We zijn helemaal lekgestoken. En het beroertste is nog dat je ze nooit ziet! Dat is wel zo raar! Onze benen zitten helemaal onder de bulten en we hebben de hele dag jeuk. Daarom hebben we 's middags even een loopje gemaakt naar de plaatselijke supermarkt om aldaar talkpoeder te kopen. Ook even een ijsje genuttigd en een fles Bacardi gekocht voor de avonduurtjes. Je moet immers toch wat! Er is al niet veel vertier hier, dus dan moet je zelf maar wat vertier maken op je kamer en dat doe je met een Bacootje! haha!
Teruggekomen in ons hotel had Magnolia gebeld. We hebben haar teruggebeld en zij had weer slecht nieuws voor ons betreft de procedure.
We mogen gewoonweg niet naar huis lijkt het wel! Probleem wat nu was ontstaan is het feit dat we in Cali al getekend hadden bij de notaris, maar de procedure nu gaan volgen in Palmira. De papieren lagen al op de rechtbank afgelopen maandag in deze stad. Zij zijn erachter gekomen dat we in Cali hadden getekend. Nu is de voorwaarde voor een procedure in Palmira dat je ook in deze stad de notaris gezien moet hebben. Dus onze papieren waren nu ongeldig! Er moet dus eerst getekend worden in Palmira wat we nu morgenmiddag gaan doen. Dat geeft zowiezo weer een enorme vertraging. Waarschijnlijk kunnen we dan pas na dit weekend , op zijn vroegst, naar de rechtbank! bah! Kost je zo weer 1,5 week tijd! Maar goed, no stress, houden we onszelf elke keer maar weer voor...
"s Avonds heerlijk gegeten, zelfs Juan at alles op. Hij zal ook wel enorme trek hebben gehad nu.
Na het eten volgt altijd het badritueel en het stoeikwartier, waarna meneer om 20:45 in bed lag en om 21:15 tevreden sliep.
Wij hebben ons weten te vermaken met de pc, tv ( The L world ) en natuurlijk dat Bacootje.

Vanmorgen was Juan al wakker voor de wekker. Mooie is dat hij altijd heel stil in zijn bedje blijft liggen wachten. Soms gaat hij wel met de voetjes stampen waar ik dan wel wakker van wordt. Vanmorgen had hij het geluk dat ik naar de wc moest om 8.00 uur en hij helemaal blij met zijn handjes in de lucht stond te juichen dat ik hem eruit moest halen.
Het gaat al redelijk met het zindelijk maken, hij weet dat hij 's morgens zjn potje moet pakken en erop moet gaan zitten. Vanmorgen, jawel : een poepje en een plasje in het potje! Hij was zo trots als een pauw! En wij erbij natuurlijk! haha!
Het regende weer, waarbij al snel de verveling toeslaat. Je kan dan geen kant op, oh ja toch wel; de shoppingkant!
Dus weer shoppen dan maar. Dit keer naar een ander centrum.
Aangekomen in Cheapy Shopping doken we direct een sportzaak in , waar Bert zich mooie Nike Shox heeft aangeschaft en ikzelf Puma sneakers, dit alles voor een prachtige prijs. Ze hadden opruiming! Niets geen oplichting, maar mooie prijzen, 50 % korting! Daar houden wij Hollanders wel van!
Daarna even naar een cd shop om een cd van Tina Turner, Shakira en Louis Fonsie te kopen.
Ook nog even een cappucino genuttigd en toen maar weer met de taxi terug.
De lunch was weer heerlijk, kipkerrie met rijst. Juan at weer niet zo goed, was weer lekker aan het smeren.Er ging behoorlijk wat over de tafel.
Ook hebben we kennis gemaakt met een nieuw Nederlands gezin die hier is aangekomen voor een adoptie. Zij hebben ook al 2 jongens en gaan nu een meisje van 2 adopteren. Is wel even heerlijk om je moedertaal te kunnen spreken met anderen.
Wij moesten ons na de lunch gereed maken , want Magnolia zou ons om 14.00 uur ophalen. Dus geen slaapje voor Juan.
Maar Juan viel in de auto vrijwel meteen in slaap.
Palmira is ongeveer 45 minuten rijden. Het was erg druk op de weg. Het is soms eng om bij Magnolia in de auto te zitten,is af en toe een gevaar op de weg. Ze geeft ook aan dat je hier je rijbewijs binnen 10 dagen hebt. Indien je genoeg geld hebt, koop je er gewoon 1. Ik denk dat zij gekozen heeft voor het laatste , gezien haar rijstijl! haha!
Maar goed, we zijn veilig aangekomen op onze bestemming. Auto werd geparkeerd op een parkeerplaats. Voorwaarde is dat je de sleutels in het contact laat zitten, zodat de parkeerwachter je auto kan verplaatsen indien nodig. Ook erg apart allemaal.
Het notariskantoor was niet ver lopen, het leek meer op een vervallen vies kantoortje. Het stikte van de mensen.
Nadat wij de papieren getekend hadden en deze voorzien haden van onze vingerafdrukken moesten we wachten op het maken van een kopie. Dat duurde allemaal erg lang.
Na een kwartier kwam Magnolia weer naar buiten.
We vroegen of we nu zelf de papieren konden afgeven bij de rechtbank, maar zo werkt dan natuurlijk niet in Colombia! Wat een domme vraag! Die zelfde papieren brengt Magnolia vanavond naar Trudy, onze andere contactpersoon, en zij gaat morgen zelf weer naar Palmira om ze af te geven bij de rechtbank. Is het niet omslachtig! Kost je weer 1 dag extra! Ze denken zeker dat ons het geld op de rug groeit of zo!
Vervolgens zijn we doorgereden naar een neef van haar die woont in Palmira.
Hier verblijven wij straks zogenaamd. Ook dat is een voorwaarde. Je moet in dezelfde stad verblijven wil je de procedure volgen. Maar wij blijven gewoon in Cali, omdat het hotel erg goed bevalt. Trudy vond het beter dat we toch kennis gingen maken met ons zogenaamde gastgezin, voor het geval dat ze ernaar vragen bij de rechtbank. Wij vinden dit maar een beetje overdreven, geef gewoon een naam en wij zullen aangeven dat we daar verblijven.
De familie was overigens erg aardig en de koffie smaakte ook goed. We zijn er maar een kwartier geweest. Toen weer terug naar Cali, want er moesten nog pasfoto's gemaakt worden van Juan.
Voor de tweede keer vandaag Cheapy Shopping bezocht. Het maken van een goede foto van Juan viel nog niet mee, hij was meer bezig de clown uit te hangen! Uiteindelijk stond hij er een aantal keren goed op. We kregen wel 16 pasfoto's mee in verschillende afmetingen, dit voor de prijs van 4,5 euro!
Magnolia belt ons morgen op om ons bij te praten over de verdere ontwikkelingen in onze procedure.
Het avondeten was super, ook Juan genoot met teugen! Patatjes en gehakttaart! Hij heeft zijn hele buikje rond gegeten, die overigens al behoorlijk rond is kan ik jullie vertellen! Dit komt veelal voor bij tehuiskindjes, lijkt een beetje op zo'n ondervoed buikje, zo schattig!
Daarna zijn badje genomen en dit keer wel een half uur lopen stoeien met ons. Hij was zo moe dat hij niet eens grapjes heeft gemaakt in zijn ledikantje en binnen 20 minuten in slaap viel.
Bert attendeerde mij erop dat ik aan de beurt was voor het maken van een verslagje. Het heeft mij vanavond veel moeite gekost, had geen inspiratie, maar er is toch maar weer een enorm verslag uit voortgekomen! haha! Het lijkt wel of je niet op kan houden als je eenmaal aan het typen bent, haha!
Maar stop er nu toch echt mee, want het is de hoogste tijd om toch even te proberen een paar muggen te vangen en om een Bacootje te nuttigen!

Que descanses!!!

• 17 September 2008 - 07:10

Hilda:

Hoi Bert, Nicole en Juan.

Wat een verslag!!
    Ik kan me voorstellen dat je zo af en toe je geduld verliest, omdat je weet dat het ook minder omslachtig kan.
    Maar op de video is te zien dat jullie er het beste van maken.
    We denken aan jullie en leven erg mee.

liefs en groetjes, Hilda.

• 17 September 2008 - 09:20

Esther:

Wachten duurt inderdaad erg lang! Wat een omslachtig gedoe. Ik verwacht jullie voor de kerstdagen te zien hoor!

Dikke kus en nog ff volhouden hoor!

• 17 September 2008 - 10:59

Pa En Ma Van Gils:

Ook wij hebben het laatste verslag weer gelezen. Dat is het eerste wat er 's morgens gedaan wordt zo uit bed eerst de computer aan en even genieten van jullie belevenissen.
    We hopen dat het niet zo lang meer duurt voor we jullie kunnen begroeten.Desondanks zullen we de verslagen
    's morgens vroeg wel missen. Maar we verheugen ons op jullie terugkeer en kunnen bijna niet wachten tot het zover is.
    Hopelijk krijgen jullie vandaag bericht wanneer het zover is dat de laatste formaliteiten kunnen worden afgewerkt. We duimen hiervoor.
    Groetjes en een dikke knuffel. Pa en Ma.

• 17 September 2008 - 11:29

Anneke En Iwan:

Dat wordt straks bij terug komst weer flink sparen, mat al die uitgaven, ha ha.Maar zo maak je nog eens iets mee,vooral doorgaan,en duimen dat t eens een x mee zit met de procedure,Doei

• 17 September 2008 - 14:15

Milou:

hallo daar verwegmensen
    ik lees met mijn mama elk verhaal van jullie en vraag heel veel aan haar.En vooral waarom het zo lang duurt dat jullie hierkomen.Weetje wat ik HEEL leuk vind???!! de voetbalkleren van juan.Luka heeft net training gehad en ik straks.Ik hoop dat juan later ook gaat voetballen.
    groetjes Milou Lansink
    voetballen

• 17 September 2008 - 16:19

Hallo Jullie Daar:

Net van het werk en gelijk pc aan om ff te lezen.
    Wie weet hebben jullie straks net zo'n kleurtje als Juan wanneer jullie weer terug zijn :-)
    Natuurlijk hoop ik dat het niet echt zo heel lang meer zal duren.
    Je zult anders ook nog extra koffers moeten kopen voor al het ingekochte.
    Hier is het redelijk goed weer.
    O ja Nicole..gisteren mn laatste cursusdag.
    Nu mag ik mn koppie breken over dat verslag :-(
    Maar eerst gewoon jullie verslagen lekker lezen..
    heb ik veeeel meer aan.
    Blijven genieten hoor..
    Liefs Barbara

• 17 September 2008 - 18:50

Heidy:

lekgestoken door onzichtbare muggen......opnieuw een vingerafdruk en dan maar weer afwachten....

maar goed dat jullie Juan bij jullie hebben.... : )

LAten we hopen dat t mooie weer terugkeert al is het hier al weer lekker fris aan het worden. Brrrrrrrr als jullie weer gaan shoppen kun je beter handschoenen, jas en zo gaan kopen. En anders zelf gaan breiien : )

hee houd vol...en hopelijk tot snel....

groetsels

• 17 September 2008 - 19:49

Teun En Dini:

hallo luitjes

het lange wachten duurt wel lang. hopenlijk voor jullie dat het einde nabij is.
    het is altijd weer mooi om de lange verhalen te lezen. je went eraan om telkens te kijken of er weer een verhaal is.

veel shop plezier met z.n drieen.

groetjes teun en dini

• 18 September 2008 - 18:16

Simone:

Heey Bert Nicole en Juan,

Ik ben aan het chanten voor jullie hoor, dat het allemaal makkelijk zal gaan en je gewoon binnenkort een vliegtuig kan pakken richting het koude Nederland.Haha, want daar is het misschien nat, maar hier wordt het steeds kouder!
    Dus geniet er nog maar even van dat je daar mag zijn en zo veel ervaart!
    Leuk dat Juan een waterrat is, dan kan ik 'm misschien in de toekomst een keertje lenen om samen een duik in het zwembad te nemen.
    Lijkt mij hartstikke leuk!

Heel veel goeds en houd moed he??!!

Veel liefs,
    Simone

• 18 September 2008 - 19:02

Gea:

Hoi lieve mensen,ja,wachten duurt inderdaad lang!!!En...als het dan ook nog regent!
    Hier is het overdag lekker,maar 'snachts al erg koud...4 graden!!!!!!!!!!!!!!
    Iedereen wil jullie nu wel eens zien natuurlijk,maar zolang je er toch nog b ent,moet je er maar iets
    leuks van maken.Jullie zijn al helemaal de papa en mama van Juan!!

Liefs van Arthur en Gea

• 19 September 2008 - 07:55

Trudie :

Hi Bert, Nicole en Juán José,
    Dot site wordt steeds leuker, het word een huese familie dagboek erfenis! Ik heb het idee dat ik JJ al heer erg goed ken en dat hij zijn leven lang al deel is van jullie gezin! Helemaal te gek! Op de foto's te zien zijn jullie zeer gelukkig, en echt Pappa en Mamma! Het straalt van jullie af! Ben trots op jullie, hoe jullie hiermee omgaan.
    Halverwegen volgende week kan ik niet meer mee lezen, dan ben ik zelf op vakantie, (buitenland) maar, weet dat ik regelmatig een gebedje voor jullie zal blijven zeggen.