Viva Iberia!!! en Viva Carlson Wagonlit!!! - Reisverslag uit Cali, Colombia van Bert & Nicole Gils - WaarBenJij.nu Viva Iberia!!! en Viva Carlson Wagonlit!!! - Reisverslag uit Cali, Colombia van Bert & Nicole Gils - WaarBenJij.nu

Viva Iberia!!! en Viva Carlson Wagonlit!!!

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert & Nicole

30 September 2008 | Colombia, Cali

Nou zoals gezegd,
Hier gelijk het tweede bericht m.b.t. de stand van zaken betreffende de staking en het wijzigen van onze tickets.

Waar zal ik is mee beginnen?! Is moeilijk hoor. Want over beide items raken we niet uitgesproken en we kunnen er dan inmiddels ook wel twee bestsellers over schrijven.

Laat ik dan toch maar beginnen met de staking. Zoveel verhalen al gehoord tot op heden niets van waar gebleken. Op alle terreinen wordt er schijnbaar gepraat maar resulaten, ho maar. Henriquez is er van overtuigd dat ze morgen weer aan het werk gaan. Ook al omdat de lonen niet doorbetaald worden vanaf 1 oktober. Van de kant van ICBF maar ook van de kant van Wereldkinderen in Bogota horen we heel andere signalen. Zij zijn er helemaal niet zo positief over dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren en dat men verwacht dat het allemaal wat langer gaat duren. Daarom zoeken ICBF en Wereldkinderen momenteel naar andere oplossingen omdat men zich realiseert dat ze beseffen dat ze al die mensen die adopteren niet zo lang vast kunnen houden. Wat we echter niet begrijpen is dat er wel steeds meer nieuwe adoptiestellen arriveren terwijl de hele procedure op de kont ligt. Al met al heeft het ertoe geleid dat we maar afwachten waar alles toe leid. Al die verhalen levert toch alleen maar frustratie op als de volgende dag er niets van waar blijkt te zijn.
We kunnen ons zoiets in Nederland niet voorstellen dat dit kan gebeuren. Elke dag weer staan er grote massa's mensen voor de verschillende huizen van justitie die verder geholpen moeten/willen worden. Men wordt zoals verwacht natuurlijke niet geholpen. Ook met criminelen niet omdat deze nu gewoonweg niet berecht kunnen worden. Het is te absurd voor woorden.
Het ergste van alles is dat de waardemeter voor ons elke dag gewoon doorloopt. Dit betekent dus elke dag weer betalen met het idee dat dit allemaal door de staking komt. Moet je zeggen dat dit niet erg meewerkt aan een positief beeld van de procedure helaas. Maar goed, samenvattend dus niets te melden op het gebied van de staking en we moeten het dus maar afwachten.

Nu dan het hele vliegtickets- verhaal. Dachten we dat het stakingsverhaal een drama was. Nou dat met die vliegtickets is inmiddels ook een mooi verhaal geworden. Magnolia was hier vanmorgen vroeg al om 10 uur om te bekijken wat de mogelijkheden waren m.b.t. de tickets. Om 10:15 uur belde Maria Lucia van Wereldkinderen vanuit Bogota en adviseerde ons contact op te nemen met Iberia de vliegmaatschappij om daar het en ander te regelen. Magnolia gelijk bellend met de organisatie kreeg de volgende informatie doorgespeeld van Iberia. Het wijzigen van de tickets kost ons EUR201,-- per ticket, daarnaast komt er een boete overeen van EUR170,-- per ticket voor de wijziging, plus 8% servicekosten over het geheel, dan nog eens EUR7,--??? per ticket extra omdat het vliegtuig van Madrid naar Amsterdam op betreffende datum (19 oktober) in eerste instantie vol bleek te zijn, etc. Al met al komt het er op neer dat het ons meer dan EUR1000,-- extra gaat kosten. Mooiste van alles is ook nog dat we de tickets op een vaste datum moesten zetten. Daarom heeft men de tickets op 19 oktober geboekt. Mochten we echter op een andere datum dan de 19e terug willen vliegen, danwel eerder danwel later dan de 19e, dan moeten we weer EUR170,-- per ticket penalty betalen. En om het dan nog maar even compleet te maken. Als we uberhaupt nog later dan de 25e terug (kunnen) vliegen dan betaal je het hele bedrag (meer dan EUR1000,--) weer opnieuw. Iberia weigerde ons een open ticket te geven. Een optie om alles te cancelen is niet aanwezig zegt men omdat je dan naast de aanschaf van een compleet nieuw ticket, ook nog een hogere boete voor het cancelen van de huidige boeking moet betalen. Omdat we gewoonweg niet weten wanneer de staking voorbij is kan het straks dus zo maar zijn dat we dit bedrag helemaal voor niets hebben betaald.
Doe er nog even een schepje boven op. We hebben reeds eerder vermeld dat we contact hebben met een Nederlands stel die in Noord Colombia zitten voor de procedure. Zij vliegen ook met Iberia en zij hoeven in totaal maar EUR265,-- te betalen voor het omboeken. Dit is volledig onbegrijpelijk voor ons. We hebben onze ontevredenheid over de gang van zaken via de fax al laten blijken, omdat de bureaus nu gesloten zijn, maar daar zullen we morgen gelijk maar weer een vervolg aangeven. En dan te bedenken dat we destijds door Wereldkinderen werden verwezen naar Carlson Wagonlit reisbureau die schijnbaar gespecialiseerd zou zijn in het regelen van speciale vliegtickets voor adoptie en tevens voor het omboeken ervan. We zijn dan ook danig teleurgesteld. De reisverzekeraar heeft ons geinformeerd, zoals we reeds eerder hebben verteld, dat dit alles niet wordt gedekt, hoewel dit onder de noemer noodgedwongen opontheid d.m.v. stakingen, grenssluitingen valt, naar onze mening. Iets dat gewoon in de polis staat. Gelijk na terugkomst in Nederland de rechtsbijstand inschakelen zo denk ik maar. Laten we het allemaal nog iets mooier maken. Het zweedse stel dat hier in het hotel verblijft ivm adoptie vliegt met Air France te meer door hele slechte (zelfde) ervaringen in het verleden met jawel, Iberia. Voor het omboeken van hun tickets hoeven ze nu eenmalig maar EUR170,-- totaal aan boete te betalen. Ditzelfde geldt voor het duitse paar. Mocht de datum dat ze kunnen terugvliegen anders worden dan gepland dan hoeven ze deze boete niet weer te betalen. Verschillende mensen gesproken, ook de hoteleigenaar, en men zegt allemaal dat Iberia niet zo hoog staat aangeschreven met betrekking tot het omboeken van vliegtickets. Waarom weet een Carlson Wagonlit dit dan niet. Volgens Wereldkinderen is Carlson Wagonlit een goede organisatie om vliegtickets te regelen als het om adoptie gaat. Helaas kunnen we hier geen positieve bevestiging van geven tot dusver.
Wij zitten momenteel met de gebakken peren. Nou de frustratie met betrekking tot de vliegtickets heb ik van me af getypt. Of toch niet. Vanmiddag nog even geprobeerd om geld te pinnen voor het omboeken van de tickets. Dacht je dat dit lukte? Ja voor de helft van het bedrag is het inmiddels gelukt, de andere helft moet morgen gebeuren. Dit ook weer omdat je per keer maar 300000 peso's (ca EUR120,--)kunt pinnen (elke keer natuurlijk transactiekosten, etc, noem maar op, raak er niet over uitgepraat lijkt het wel). En dit ook weer omdat de bank ons niet wou helpen met het handmatig overmaken van het gehele bedrag in 1x. Morgen dus maar weer opnieuw proberen met pinnen. Nicole kwam ook nog even met een terechte opmerking. De reisverzekering die we destijds voor Juan hebben afgesloten loopt binnenkort af dus die moeten we ook weer opnieuw gaan afsluiten als men hier niet opschiet.
Wel het verhaal is nu lang genoeg voor nu dus en jullie sijn volledig op de hoogte over onze frustratie dus ik stop er maar mee.

Ondanks al deze zaken proberen we er hier toch nog wel van te genieten, hoewel dat vandaag wel heel erg moeilijk is moeten we jullie zeggen.

Maar na regen komt altijd .......

Wel de groeten en tot schrijfs!

• 01 Oktober 2008 - 06:30

Anneke:

Misschien kun je Alberto eens bellen "red mijn vakantie".
    Lastig om op zo`n bericht te reageren,ik kan me voor stellen dat `t allemaal erg frusterend is.
    Ik hoop dan ook echt dat `t binnen kort achter de rug is, en dat jullie naar huis kunnen komen.Hou je taai.
    Anneke en Iwan:;)

• 01 Oktober 2008 - 06:31

Anneke:

Wel erg leuke video`s weer.Een leuk ventje

• 01 Oktober 2008 - 06:55

Bea:

Hallo jullie drieën.
    Hebben jullie niks vrolijkers te melden??? We worden er zo langzamerhand wel een beetje triest van. En het weer bij ons helpt nu ook niet echt mee. Het komt hier met bakken te gelijk uit de lucht. Maar hou vol, kin in de lucht en een smile op jullie gezichten. Het komt allemaal goed, al duurt wachten hééééél erg lang.
    groetjes van ons drieën.

• 01 Oktober 2008 - 07:36

Jolanda En Vincent:

Hallo Bert,Nicole en Juan,
    Wat een zooi. Het zit jullie niet mee. Ik weet niets te zeggen om jullie op te peppen maar hoop wel dat dit snel eindigt en dat jullie naar huis kunnen.
    Niet alleen missen jullie Nederland, de familie, vrienden en dieren wij missen jullie nu toch ook wel.
    En we zijn natuurlijk zo benieuwd naar Juan.
    Nog even volhouden en positief blijven (ik heb natuurlijk makkelijk praten!!) en ga er van uit dat dit straks een nare droom is die goed afgelopen is.
    Veel succes.

• 01 Oktober 2008 - 08:50

Jacky Oma En De Kids:

Hey hoi hoi Als alles ook tegen kan zitten dan dit ook nog
    We hopen voor jullie echt dat je gauw naar nederland mag
    want dit is niet leuk meer
    en de pepernoten liggen al in de winkel hahaha
    Bedankt voor je smsje aan mijn moeder
    ik moest jullie de groeten doen
    en zeggen dat ze 15 oktober aan haar knie wordt geopereerd
    Dikke kus van ons allen

• 01 Oktober 2008 - 16:16

Jolanda:

Hoi lieve mensen wat hebben wij met jullie te doen. Wij hopen dat het nou gauw een keer ophoud dit zou een mooie periode voor jullie zijn maar dan moeten die mensen daar wel een keer ophouden wij denken aan jullie en hou de moet er in!!!!
    Groeten, Mannes&Jolanda&Daphne

• 01 Oktober 2008 - 18:22

Renate:

Hoi Hoi,moeilijk om positief te blijven!!! als ik dit lees zou ik graag wat willen doen voor jullie!!! het klinkt allemaal erg gemeen!!!
    hopelijk dat er snel duidelijkheid komt.
    liefs Renate

• 01 Oktober 2008 - 21:07

Ma En Pa Elschot:

Lieve Bert , Nicole en Juan,
    Wat vervelend allemaal dat gedoe met die rechters.Dat juist jullie dat nu moet overkomen. Er zal nu toch zeer snel verandering in moeten komen, want het land zelf gaat daar ook aan kapot. Maak jezelf niet ongerust over het geld en zo.Dat kan van hieruit altijd geregeld worden. We hopen ondanks alles jullie snel te mogen ontmoeten hier in het zeer herfstachtige Hengelo. Maar het is voor ons ook als maar afwachten. Houdt de moed er goed in hoe moeilijk het ook is en blijf genieten van jullie mooie kereltje. Wat een schatje!!!!
    Maak je om de kat en Milo geen zorgen , ze zijn in goede handen. Vele kussen van Oma en Opa En natuurlijk een dikke knuffel van de steeds beter luisterende Milo.
    We miss you and we love you.

• 02 Oktober 2008 - 01:28

Ria:

Dit is voorlopig het laatste bericht van mij.Ik heb n.l. vakantie tot 22okt.en zal dus even jullie berichtjes niet lezen, tenzij ik even ergens naar binnen wip om de mail te bekijken. Vrijdag ga ik met Miny een paar dagen naar Berlijn met een hele grote paraplu denk ik.Het komt hier n.l. met bakken uit de lucht zetten.Hopelijk zijn jullie voor 22okt. in dit land anders zou het wel heel erg lang duren. Iedereen zit volgens mij met smart op jullie te wachten en is natuurlijk erg benieuwd naar het kereltje. Geniet er nog lekker even van en laat je niet teveel opfokken door de tijd. liefs, Ria.

• 02 Oktober 2008 - 07:17

Esther: