Even alle kopzorgen opzij! - Reisverslag uit Cali, Colombia van Bert & Nicole Gils - WaarBenJij.nu Even alle kopzorgen opzij! - Reisverslag uit Cali, Colombia van Bert & Nicole Gils - WaarBenJij.nu

Even alle kopzorgen opzij!

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Bert & Nicole

02 Oktober 2008 | Colombia, Cali

Hallo allemaal,

Om te beginnen, hier weer een update omtrent de staking:

Deze is nog steeds gaande. Onze advocate heeft wel vernomen dat er bij een aantal rechtbanken in het land al gewerkt wordt. De rechtbank waar wij ons moeten voegen is nog altijd gesloten. Dit is de rechtbank die als laatste in staking is gegaan, dus deze zal waarschijnlijk ook als laatste weer open gaan! Zo blijkt dat hier te werken! Er is een kans dat zij a.s. maandag hun werk hervatten. Dat betekent natuurlijk niet dat wij dan direct aan de beurt zijn, want er zal stapels werk liggen en iedereen wil natuurlijk zo vlug mogelijk geholpen worden.
Onze advocate gaat morgen naar het secretariaat van de rechtbank in Palmira en hoopt dan wat meer te horen. Indien zij weer open zullen gaan, gaat zij misschien ook wat smeergeld aanbieden aan mevrouw de rechter om ons zo snel mogelijk van dienst te zijn. Dit idee hebben we zelf voorgesteld, want nog altijd zijn mensen daar erg gevoelig voor en vooral in een land als Colombia. Het is triest dat het zo moet, maar we willen toch wel de 19-10 in het vliegtuig zitten om onze families te begroeten! Wel vinden wij dat het een reeel bedrag moet zijn.
Ook is het ICBF ( RvK ) vandaag in gesprek geweest met justitie om samen naar een oplossing te zoeken m.b.t. al die adoptiefamilies die momenteel in dit land vast zitten. Hoe dit is verlopen weten we nog niet.
Tot zover de berichtgeving omtrent de staking.

Gistermorgen waren we al vroeg opgestaan, omdat we op tijd naar de bank wilde gaan om weer heel wat keren flappen te trekken uit de automaat. De nieuwe tickets moesten we betalen en daarvoor hadden we veel geld nodig. Bert was de dag ervoor al naar de bank geweest, maar had niet genoeg kunnen pinnen. Ook op mijn bankpas kwamen er geen peso's meer uit, zelfs niet bij andere automaten. Je ziet dat vaker in het buitenland, dat die dingen gewoon niet blijken te werken.
Dus op hoop van zegen zeiden wij tegen elkaar en liepen vol goede moed naar de bank.En ja hoor, nu zonder problemen konden we heel wat keren pinnen.
Magnolia kwam ons ophalen na 10.00 uur. Zij gaf aan dat zij niet voor 10.00 uur de auto mocht gebruiken.
Hoezo niet gebruiken???
Zij vertelde dat zij eens in de week de auto niet tussen 7 en 10 uur en tussen 15.00 en 19.00 mag gebruiken.
dat geldt voor iedereen. De dagen verschillen elke keer, dat schuift telkens op. 'Dit is een algemene verkeersregel waar een ieder zich aan dient te houden. Elk district weet precies wanneer dit voor hem of haar geldt en de politie is die dag zeer intensief aan het controleren. Mocht je toch rijden binnen die uren en je wordt aangehouden, betaal je 150 dollard!
Ook is er een dag, weet niet exact hoe vaak, dat je de auto de hele dag niet mag gebruiken! Alleen vervoer per bus en taxi is dan mogelijk.
De reden is ons niet helemaal duidelijk,maar raar is het zowiezo!
Aangekomen bij de bank is er 906,- euro overgemaakt naar Iberia, de vliegmaatschappij en vervolgens is het betalingsbewijs op de fax gegaan.
Doordat we van deze actie even een vieze bijsmaak hadden gekregen, hebben we maar een heerlijke cappucino genuttigd.
Magnolia ging naar huis en wij hebben nog even wat inkopen gedaan en zijn vervolgens de taxi ingedoken om ons weer te laten afzetten bij het hotel.
Levensgevaarlijke rit met een ware wegpiraat, maar we hebben het er zonder kleerscheuren van afgebracht! haha!
De rest van de dag niet veel meer gedaan.
We waren allemaal erg moe, heeft waarschijnlijk te maken met alle spanningen van de afgelopen dagen en wilden vroeg naar bed. dat ging niet door! Juan werd om 23.15 wakker en was helemaal van slag. Was waarschijnlijk gestoken door een mug. Hij wilde zijn bedje niet meer in. Dan maar even bij ons op bed gelegd. Ging ook niet, meneer was erg onrustig. Draaien, schoppen en brabbelen, gek werd je ervan! Ook was er een feestje aan de gang door zoon van de eigenaar met zijn vriendjes. Pal voor ons raam gingen zij voetballen om 00.30 uur. Gelukkig kwam de eigenaar thuis en was het om 1.15 uur stil. Juan toch maar in zijn eigen bedje gelegd, maar hij was klaar wakker.( wij ook!)
Dus van vroeg naar bed gaan was geen sprake!

Na een korte nacht toch weer vrolijk opgestaan. Vandaag belooft een leuke dag te worden.
We waren uitgenodigd voor een lunch bij Magnolia thuis. Trudy, de advocate, zou ook komen.
Om 11.45 uur zou er een taxi klaarstaan om ons naar haar huis te brengen. Voor die tijd zijn we lekker met Juan naar het zwembad gegaan. Het was er erg druk.Voorbeeld doet volgen!
De eigenaar kwam even later ook samen met zijn vriendin en haar kinderen en hij was in een zeer vrolijke bui en wilde ons een goede dag bezorgen met veel happyness!
Daarom ging hij coctails klaarmaken voor iedereen van een heerlijke pina colada mix.Zelfs het hotelpersoneel moest eraan geloven! En dat om 11.00 's ochtends!
Na de coctail snel omkleden om zodoende op tijd buiten te staan. Meestal zijn de Colombianen te laat, maar deze taxidriver was te vroeg!
Vandaag was dus zo'n dag dat je alleen maar taxi's en bussen op de weg zag! En veel politie op de been! Een erg vreemde ervaring hoor!
Je zou denken dat de taxidriver de weg moet weten, maar deze kon het adres niet vinden. Nu raken wij al aardig ingeburgerd in Cali en konden hem precies vertellen waar het was! Dat komt omdat we zo vaak de shopping centra hebben bezocht en zij daar vlak bij woont! haha!
Haar woonplek is heel grappig, net een Campus.Je kan alleen binnen komen via de bewaking.
Ze heeft een appartement dat zij deelt met haar 2 dochters en een klein kind. Daarnaast is zij in de luxe positie dat er een nanny en een housekeepster rondhuppelen de hele dag! Ze vertelt dat zij in Colombia onder de middeklasse valt en dat het dan heel gewoon is dat je een housekeepster hebt. Je verschaft immers ook weer werk aan iemand anders.
Wij zouden er persoonlijk niet aan moeten denken de hele dag iemand over de vloer te hebben, maar het maakt Magnolia helemaal blij. Ze vertelt ook dat zij absoluut geen kookprinses is en laat zich daarom de hele dag in de watten leggen.
We hadden afgesproken dat we vandaag niet zouden gaan mopperen over alle ellende rondom de stakingen, maar er een gezellige dag van maken. Hoe kun je dat beter doen dan te beginnen met een biertje voor Bert en wijn voor ons!
Bert en ik hadden voor ons vertrek kadootjes gekocht voor deze mensen en wij vonden het een goede gelegenheid om deze vandaag aan te bieden, temeer omdat we 2 budhabeeldjes hadden voor hen. En die zorgen voor geluk en dat hebben we hard nodig nu!
Ze konden het zeer op prijs stellen.
De Budha's werden direct ingewijd , door over de dikbuikjes te wrijven voor veel geluk!Voor Magnolia was er ook een cd met Nederlande hits en die werd meteen opgezet. De sfeer zat er goed in en er werd wat afgelachen! Vooral de verhalen van deze oude vrijsters en hun verleden over hun exen deden het goed! Ze hebben de mannen voor altijd afgezworen! haha!
Juan vermaakte zich intussen prima met het speelgoed van haar kleinkind en haar hond. Nikolas, haar kleinkind, lag nog in bed.
De lunch was voortreffelijk.
Er werd een 3 gangen menu geserveerd, dit alles weer onder het genot van flink wat wijn! Magnolia raakte al lichterlijk aangeschoten en zat echt op de praatstoel, waar we niet alles van begrepen, maar dat deed er niet toe.
Na de lunch zijn Bert, Juan en ik nog even naar Cosmo Centro gelopen waar we nog even wat inkopen hebben gedaan.
Wat opvalt is dat vele winkels al helemaal ingericht zijn op de Kerst!
En Haloween staat voor de deur, dus dat betekent vele verkleedspullen te verkrijgen. Ik als echt Carnavalskind kon het natuurlijk niet laten wat te kopen voor Juan. dus opa en oma Elschot; "laat het Carnaval maar losbarsten, Juan is van de partij!"haha!
De foto is alvast gemaakt!
Tegen half 5 stond de taxidriver al weer klaar om ons terug te brengen.
Juan moest natuurlijk direct zijn ninja outfit aan en stal de show in het hotel en tijdens het eten!
Er werd een heelijke pasta geserveerd met als toetje weer een lekkere chocoladecake.
Zoals elke dag na het eten gaat Juan in bad en wordt er flink gestoeid. Vanavond niet zo lang, omdat meneer nu eens op tijd naar bed moest! Vandaag geen grappen in zijn bedje, Juan viel, voor zijn doen, op tijd in slaap!
Ik denk dat wij er ook maar induiken, want ook wij hebben wat slaap in te halen van de afgelopen nacht!

Zo, jullie zijn weer helemaal bij en we hopen nu toch snel een keer positief nieuws te kunnen melden!

Buenos noches!
Alaaaaf!!!

Liefs van ons!

• 03 Oktober 2008 - 10:08

Anneke En Iwan:

Wat een leuk lang verhaal,met veel optimisme,ik vraag me af of jullie straks wel weer kunnen wennen in dit koude kikkerlandje ha ha.Hopelijk worden jullie volgende week snel geholpen als de staking is afgelopen.Wij gaan vanavond naar het concert van Cold Play in ahoy.Ik heb daar erg veel zin in.Het is hier vandaag eindelijk droog met een zonnetje(wel koud hoor)echt herfst,je weet niet wat je overkomt als je straks weer terug bent in ons koude kikkerland.Hopelijk hebben jullie een dikke trui bij je.Dat zal voor Juan ook wel wennen zijn die kou,brrrrrrrrrrrr.Als het een beetje door gaat met het zakken van de temperatuur,dan kan hij misschien van de winter gaan oefenen als Wennemars of Hulsebos, ipv. Pieter van de Hoogeband.:) Nou wij wachten het volgende bericht van jullie wel weer af,blijft toch leuk om elke morgen jullie ervaring te mogen lezen.Groetjes van een zwingende oom en tante hi hi hi humpf;)Doei Iwan Anneke en een poot va Jim XXX

• 03 Oktober 2008 - 10:12

Hilda:

Hoi, Hoi.

Een erg gezellige dag dus,
    goed idee om weer eens te genieten.
    Juan ziet er mooi uit in zijn piraten pak, erg stoer.
    Moet je wel straks met hem langs de deur met halloween, je kunt hier terecht want Annemieke is al helemaal met pompoenen ed. in de weer.

groetjes, Henny, Hilda en Annemieke.

• 03 Oktober 2008 - 16:37

Trijnie En Jan W:

Leuk om jullie verhalen en belevenissen te volgen.Je had het je toch wel even wat gemakkelijker voorgesteld.Een oude buurjongen van ons heeft 10 weken geleden een kindje uit China gehaald.Ze zijn daar 2 weken naar toe geweest om het kindje te halen, de rest wordt in Nederland afgehandeld.Voor het weer hoef je hier niet heen te komen, regen onweer en in het weekend ook nog storm.Die arme Juan zal wel erg aan de kou moeten wennen. Hier gaat alles zijn gangetje, Xander is 1 okt. al weer 7 jaar geworden.Je ziet maar, ze zijn zo weer groot.Ik hoop, dat er snel een einde komt aan de onzekerheid en jullie ons Juan kunnen laten bewonderen. De foto's zijn erg mooi.Groetjes en een dikke knuffel voor Juan. Jan Willem en Trijnie Bennewolle.

• 03 Oktober 2008 - 16:45

Esther:

Ja, daar ben ik weer. Zijn jullie me al zat. Niet dat dat helpt hoor, ik blijf gewon reageren op alle mailtjes van jullie.
    Wij gaan verder ook niet hebben over jullie tegenslagen, daar kunnen we van hier uit toch niets aan doen. Kom maar gewoon zo snel mogelijk terug.
    Dikke kus van de schikkies

Oh ja, nog even lachen: Jaap draagt nu een bril!!

• 03 Oktober 2008 - 18:44

Paula:

he nicole
    ik probeer af en toe je verthalen te lezen. balen allemaal of niet. ik vlief morgen weer terug. dan houdt ik je weer intensief in de gaten. vakantie was erg relaxt. tot snel en succes dikke knuffel liefs mij

• 04 Oktober 2008 - 13:07

Stefan En Marijke:

Hallo,

Wij willen jullie veel sterkte wensen met het wachten. Wij zijn zelf afgelopen donderdag terug gekomen uit Colombia met onze drie dochters. Wij zaten in Bogota en hebben op 26 aug onze setencia kunnen tekenen. Daarna bleken er wat problemen te zijn met onze geboorteakte's.
    Daardoor moesten we 4 weken langer blijven in Colombia. Gelukkig zijn we nu lekker thuis maar leven met alle adoptiestellen mee die te maken hebben met de staking. We hopen dat jullie ondanks de problemen toch nog een beetje kunnen genieten in het prachtige Colombia.
    Ons verslag staat op:
    members.home.nl/fambouwhuis\

groetjes
    stefan en marijke (enschede)

• 04 Oktober 2008 - 15:07

Jacco En Yvonne:

Stoere ninja hoor!... Jullie berichtje klonk alweer iets positiever..gelukkig maar. Ik hoop dat het nu allemaal een beetje weer gaat lopen.
    Western-night/ kick-off was weer heel gezellig. Was wel even wennen met die grote veren op mijn hoofd (leek wel carnaval :-)) en Indiane strepen op mijn gezicht. De spareribs en kippekluifjes smaakten ook goed. De volgende x zijn jullie ook weer van de partij!
    Liefs, J,J en Y

• 04 Oktober 2008 - 16:19

Karin:

Leuk om te lezen dat jullie een leuke dag achter de rug hebben. Ik hoop dat je maandag een positief bericht ontvangt, en dat de mensen daar weer aan de slag gaan.Juan ziet er wel erg stoer uit in zijn ninja pakje hoor! Sita zit naast mij en zit naar jullie foto´s te kijken,ze zegt dat het pakje iets op haar carnavals pakkie lijkt, Mega mindi! Wij kijken weer uit naar jullie volgende berichtje, Groetjes karin, mark en sita